تحقيق آماده درس تاريخ تحليلي صدر اسلام – نقش پیامبر اکرم (ص) در تمدّن سازی

7,500 تومان – دانلود
نوع فايل : word (قابل ويرايش) تعداد صفحات : 19

توضیحات

موضوع :

تحقيق آماده درس تاريخ تحليلي صدر اسلام
نقش پیامبر اکرم (ص) در تمدّن سازی

فايل word قابل ويرايش

مقدمه

«تمدّن» جمع کلمه مُدُن به معنای اقامت کردن و مفرد آن مدینه به معنی شهر است. این کلمه در زبان انگلیسی(civilization) به معنای استقرار یافتن و در تعریف اجتماعی همان شهر نشینی است. در زبان عربی حِضاره و اهل الحَضَر(شهر نشین) در مقابل اهل الوبَرَ به معنی بادیه نشین آمده است(نفیسی،۲۵۳۵،ج۵: ص۳۲۲۶).
ساموئل هانتینگتون در تعریف تمدن چنین می گوید: «تمدن بالاترین گروه بندی فرهنگی و گسترده ترین سطح هویت فرهنگی به شمار می آید»(هانتیگتون، ۱۳۷۴:ص۴۷). نظر هِنری لوکاس در مورد تمدن این گونه است: «مُدُن پدیده ای در هم تنیده است که رویدادهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی هنر و ادبیات را شامل می شود»(لوکاس، ۱۳۶۶،ج۱: ص۷).
آلفِرِد وبر تمدن را محصول دانش و فناوری می داند و به نظر ویل دورانت هم نزدیک است؛ چراکه ویل دورانت متعقد است که در محلّ برخورد راه های بازرگانی و شهرهاست که عقل مردم رشد می کند. سخنی که ویل دورانت به تمثیل بیان می کند این است که “مدنیّت در کلبه ی یک برزگر آغاز می شود و در شهرها به گُل می نشیند” (ولایتی، ۱۳۸۶، ج۱:ص۲۱).
اما نظر ابن خلدون(۸۰۸- ۷۳۲ق، درباره تمدن بسیار جالب است. او در کتاب مشهورش “مقدمه” عبور از مرحله عمران بَدَوی به عمران حَضَری را تمدن می نامد.(ابن خلدون، ۱۳۶۹: ص۱۹) ولی با این حال بیان می کند که پایه های مدنیت یا عمران حضری در عمران بدوی است؛ چراکه در مرحله عمران حضری بر اساس گسترده شدن نیاز و ضرورت ها باید نوعی همکاری و تقسیم کار میان افراد صورت بگیرد و معاش و هنر و … از لوازم عمران حضری است. دولت ها در راستای عمران بدوی شکل می گیرند و در صورت تداوم و بقا، اجتماع را به مرحله حَضری می رسانند.

تعداد صفحات : ۱۹ صفحه

نوع فايل : word (قابل ويرايش )

کلمات کليدي : تحقيق درس تاريخ تحليلي صدر اسلام,تحقيق آماده درس تاريخ تحليلي صدر اسلام ,تحقيق براي درس تاريخ تحليلي صدر اسلام,دانلود تحقيق درس تاريخ تحليلي صدر اسلام,دانلود تحقيق درس تاريخ تحليلي صدر اسلام بصورت word,دانلود تحقيق درس تاريخ تحليلي صدر اسلام بصورت ورد,دانلود تحقيق درس تاريخ تحليلي اسلام,تحقيق آماده درس تاريخ تحليلي اسلام,دانلود تحقيق آماده درس تاريخ تحليلي اسلام,تحقيق آماده درس تاريخ تحليلي صدر اسلام – نقش پیامبر اکرم (ص) در تمدّن سازی


برچسب: , , , , , , دسته: , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *