تحقيق آماده درس انديشه سياسي امام خميني – نفی تبعیض نژادی و قومی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)

7,500 تومان – دانلود
نوع فايل : word (قابل ويرايش ) تعداد صفحات : 14

توضیحات

موضوع :

تحقيق آماده درس انديشه سياسي امام خميني
نفی تبعیض نژادی و قومی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)

فايل word قابل ويرايش

مقدمه‏
به باور برخی، امروزه دیگر واژه اقلیت آن معنای محدود پیشین را ندارد و کاربرد گسترده‏تری پیدا کرده است. در این نگاه مفهوم امروزی اقلیت، مفهومی شمارشی و عددی نیست، بلکه این اصطلاح در مورد همه گروه‏هایی به کار می‏رود که در یک جامعه زندگی می‏کنند اما به‏علت وابستگی قومی، دینی، مذهبی، زبانی و رفتار و عادات از دیگر افراد آن‏ جامعه متمایز می‏شوند. ممکن است این گونه افراد زیر سلطه باشند و یا از مشارکت در امور سیاسی جامعه کنار گذاشته شوند و یا مورد تبعیض و تعدی قرار گیرند، اما اگر نوعی احساس جمعی و گروهی نیز داشته باشند، اقلیت به شمار می‏روند. (خوبروی پاک، ۲)
تبعیض در اصطلاح عام به‏معنای‏ترجیح دادن کسی یا چیزی را به‏طور ناعادلانه بر دیگری (انوری، ۱۶۱۰) است. از منظر علوم اجتماعی تبعیض عبارت است از وضع محدودیت‏هایی توسط قانون، آداب، رسوم و یا قرارداد غیررسمی علیه یک گروه خاص یا شخص خاص مانند یک گروه مذهبی، یا نژادی (بابایی، ۱۶۴) به عبارتی هنگامی که شرایط مساوی و استحقاق‏های همسان میان چیزی حاصل نشده و فرق گذاشته شود تبعض صورت گرفته است (مطهری، مجموعه آثار، ۱/۱۲۵) تبعیض‏نژادی نیز برتری دانستن افراد یک نژاد نسبت به نژاد دیگر از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را گویند (آشوری، ۲۵۶) وجود تبعیض و مبارزه با آن از دغدغه‏های اساسی اولیه بشر است که گاهی به‏صورت کم‏رنگ و گاهی به‏صورت پررنگ نمود داشته است. در اسلام این موضوع از دید قرآن و سنت پنهان نمانده و تأکید شده که هیچگونه تبعیض میان انسان‏ها وجود ندارد آنچه که ملاک برتری است تقواست (آل‏عمران، ۹۲) پیش از اسلام آشکارترین اصل، سنت قبیله‏ای یا آداب و رسوم پدران و اجداد بود (ایزوتسو، مفاهیم اخلاقی دینی، ۸۷) این نوع عصبیت قومی و نژادی بر رفتار عرب جاهلی سلطه داشته (حوری، ۳۶ ۳۸) با ظهور اسلام اندیشه‏های اخلاقی و قبیله‏ای در عربستان قدیم دچار تحولات زیادی شد. جنگ‏های‏نژادی میان قبایل عرب جاهلی با ظهور اسلام خاتمه یافت و تبدیل به روح برادری و اخوت گردید (ابن کثیر، ۲/۳۲۴-۳۲۹) یکی از اولین ابتکارات پیامبر ایجاد پیمان اخوت و برادری میان انصار و مهاجرین بود (ابن‏هشام، ۵۴) پیامبر از یک سو با ایجاد اخوت و برادری و از سوی دیگر لغو اصول نژادی و قبیله‏ای و قرار دادن ایمان به‏جای آن (بقره، ۱۳۸) تحول عظیمی در فرهنگ جاهلی‏ایجاد نمود. مراد از اقلیت‏ها در این پژوهش، اقلیت‏های دینی و مذهبی است. از آن‏جا که به ناگزیر در هر کشوری بخشی از جمعیت آن‏را اقلیت‏هایی تشکیل می‏دهند که با قومیت، زبان، دین و مذهب اکثریت اختلاف دارند، پاره‏ای از سیاستگذاری‏ها و قوانین در رابطه و تعامل با آنان شکل می‏گیرد. پرسش مورد نظر مقاله، این است که در اندیشه سیاسی امام خمینی چه حقوق و اختیاراتی برای اقلیت‏ها در نظر گرفته شده است؟ دامنه و گستره این حقوق تا کجاست؟ آیا فقط به دیانت و مذهب آن‏ها و به عبارتی، عبادیات باز می‏گردد یا بخش‏های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را نیز در بر می‏گیرد؟ مقاله به بررسی این گزاره مهم در اندیشه امام خمینی می‏پردازد و به‏طور مشخص این فرضیه مورد آزمون قرار می‏گیرد که در تأمین حقوق اقلیت‏ها در نظر امام خمینی(ره)، که برگرفته از نصوص و متون دینی است، حقوق و اختیاراتی برای اقلیت های‏دینی و مذهبی در نظر گرفته شده است از قبیل: مصونیت و امنیت، آزادی مذهبی و انجام شعائر عبادی، آزادی عقیده.

تعداد صفحات : ۱۴ صفحه

نوع فايل : word (قابل ويرايش )

کلمات کليدي : تحقيق درس انديشه سياسي امام خميني,تحقيق آماده درس انديشه سياسي امام خميني,تحقيق براي درس انديشه سياسي امام خميني,دانلود تحقيق درس انديشه سياسي امام خميني,دانلود تحقيق درس انديشه سياسي امام خميني بصورت word,دانلود تحقيق درس انديشه سياسي امام خميني بصورت ورد,دانلود تحقيق انديشه امام خميني,تحقيق آماده درس انديشه امام خميني,دانلود تحقيق آماده درس انديشه امام خميني,تحقيق آماده درس انديشه سياسي امام خميني – نفی تبعیض نژادی و قومی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)


برچسب: , , , , , , دسته: , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *