تحقيق آماده درس تفسير موضوعي قرآن کريم – وحيانى بودن لفظ و معناى قرآن

2,000 تومان – دانلود
نوع فايل : word (قابل ويرايش ) تعداد صفحات : 7

توضیحات

موضوع :

تحقيق آماده درس تفسير موضوعي قرآن کريم
وحيانى بودن لفظ و معناى قرآن

فايل word قابل ويرايش

از گذشته تاكنون اين پرسش قرآنى در ميان صاحب نظران مطرح بوده است كه آيا لفظ و معناى قرآن هر دو وحيانى و از سوى خداوند است يا فقط معنا از طرف خدا نازل شده و لفظ و صورت از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) است؟ به عبارت ديگر نقش پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) در قرآن چيست؟ آيا پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) در ايجاد و خلق قرآن تنها نقش قابلى داشته يا اين كه نقش فاعلى و توليدى هم داشته است؟
در جواب اين پرسش سه نظريه بيان شده است:
۱. عقيده مسلمانان از صدر اسلام تاكنون بر اين بوده است كه لفظ و محتوا هر دو وحيانى و از سوى خداوند است و پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) تنها نقش قابلى داشته است چنانكه قرآن مى فرمايد:
( وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِن لَّدُنْ حَكِيم عَلِيم ) ( [۱۵]) .
«به يقين اين قرآن از سوى حكيم و دانايى، بر تو القا مى شود».
و در آيه ديگر مى فرمايد:
( فَإذا قَرَأْناهُ فَاتَّبِعْ قُرآنَهُ) ( [۱۶]) ;
«پس هرگاه آن را خوانديم، از خواندن آن پيروى كن».
ولى اخيراً برخى نسبت به اين مطلب روشن، اشكال كرده اند و بر اثر ارتباط مسلمانان با متكلمان مسيحى دو نظريه ديگر در ميان برخى از صاحب نظران پيدا شده است، كه در ادامه به آن مى پردازيم:
۲. لفظ و معناى قرآن هيچ يك وحيانى نيست و پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) هم نقش فاعلى و هم نقش قابلى دارد. اين نظريه نبوت را به شعر تشبيه كرده و مى گويد: خداوند به يك نفر قريحه شعرى مى دهد اما به او نمى گويد با چه لفظ و ادبياتى و بر چه وزن و محتوايى شعر بگويد. نبوت هم همين طور است. خداوند نبوت را به پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) اعطا كرده است و بقيه را به خود پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) واگذار كرده است تا هر طور توانست سخن بگويد و هر قانونى را خواست، تشريع كند و پيامبرهم مطابق با محيط و مقتضيات فرهنگى عصر خود دستورات اسلامى را تشريع كرده است.
اين نظريه در نهايت بطلان و از درجه اعتبار ساقط است.

تعداد صفحات : ۷ صفحه

نوع فايل : word (قابل ويرايش )

کلمات کليدي : تحقيق درس تفسير موضوعي قرآن کريم,تحقيق آماده درس تفسير موضوعي قرآن کريم,تحقيق براي درس تفسير موضوعي قرآن کريم,دانلود تحقيق درس تفسير موضوعي قرآن کريم,دانلود تحقيق درس تفسير موضوعي قرآن کريم بصورت word,دانلود تحقيق درس تفسير موضوعي قرآن کريم بصورت ورد,دانلود تحقيق تفسير قرآن کريم,تحقيق آماده درس تفسير قرآن کريم,دانلود تحقيق آماده درس تفسير قرآن کريم,تحقيق آماده درس تفسير موضوعي قرآن کريم – وحيانى بودن لفظ و معناى قرآن


برچسب: , , , , , , دسته: , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *