تحقيق آماده درس تفسير موضوعي قرآن کريم – زن در نگاه قرآن و در فرهنگ زمان نزول

7,500 تومان – دانلود
نوع فايل : word (قابل ويرايش ) تعداد صفحات : 17

توضیحات

موضوع :

تحقيق آماده درس تفسير موضوعي قرآن کريم
زن در نگاه قرآن و در فرهنگ زمان نزول

فايل word قابل ويرايش

بخش نخست
فرهنگى كه بر جامعه عرب عصر نزول حاكم بود فرهنگى به غايت منحط بود, بويژه زن كه چنان زبون شمرده مى شد كه در زندگى اجتماعى ارزشى براى وى, جز آن كه بازيچه مرد باشد نمى ديدند. هيچ بهره اى از ميراث و حق رأى نداشت و حسابى براى او بازنمى كردند. سپس اسلام آمد; دستان وى را گرفت و او را تا سرحد جايگاه انسانى والايش و همپايه مرد در عرصه بلند انسانيت بالا برد, و براى او در همه عرصه هاى زندگى ارزش قائل شد, و با اين كار سخت با آداب عرب جاهلى درگير شد. با اين همه اينك گفته مى شود كه اسلام در خوار شمردن شأن زن, از عادات و رسوم جاهلى تأثير پذيرفته است. اين نوشتار نگاهى است گذرا به جايگاه ارزشمند زن كه در پرتو تلاشهاى اسلام بدان دست يافته است.
زن و منزلت او در قرآن
قرآن مى فرمايد:
(للرجال نصيب مما اكتسبوا و للنساء نصيب ممّا اكتسبن)
مردان را از آنچه به دست آورده اند بهره اى است, و زنان را از آنچه به دست آورده اند بهره اى.
(و لهنّ مثل الذى عليهنّ بالمعروف)
بقره / ۲۲۸
براى زنان است برابر آنچه بر ايشان است به نيكى.
قرآن, آن گاه كه از انسان ـ كه در حقيقتِ آن زن و مردى در كار نيست ـ سخن مى گويد, تنها از ذات انسان سخن مى گويد كه زن و مرد در آن يكسان هستند. و آن گاه كه از مقام انسان و برترى او بر بسيارى از آفريده ها سخن مى گويد ۱ و از امانتهايى كه به انسان سپرده شده است ۲ و از روح خدا كه در او دميده شده است ۳ و آن گاه كه خداوند خود را در آفرينش اين انسان مبارك مى شمرد ۴ در همه اين موارد, از حقيقت بلند انسانى سخن مى گويد كه زن و مرد بدون هيچ فرقى در آن مشتركند; آن گاه كه مى گويد:
(ليس للانسان إلاّ ما سعى) نجم / ۳۹
ييا مى گويد: (إنّ أكرمكم عند الله أتقاكم) حجرات / ۱۳
و در تعبير هايى از اين دست فرقى ميان ميان زن و مرد قائل نيست.

تعداد صفحات : ۱۷ صفحه

نوع فايل : word (قابل ويرايش )

کلمات کليدي : تحقيق درس تفسير موضوعي قرآن کريم,تحقيق آماده درس تفسير موضوعي قرآن کريم,تحقيق براي درس تفسير موضوعي قرآن کريم,دانلود تحقيق درس تفسير موضوعي قرآن کريم,دانلود تحقيق درس تفسير موضوعي قرآن کريم بصورت word,دانلود تحقيق درس تفسير موضوعي قرآن کريم بصورت ورد,دانلود تحقيق تفسير قرآن کريم,تحقيق آماده درس تفسير قرآن کريم,دانلود تحقيق آماده درس تفسير قرآن کريم,تحقيق آماده درس تفسير موضوعي قرآن کريم – زن در نگاه قرآن و در فرهنگ زمان نزول


برچسب: , , , , , , دسته: , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *