تحقيق آماده درس تفسير موضوعي قرآن کريم – جبر و اختيار از ديدگاه قرآن و كلام اسلامى (قسمت نخست)

4,000 تومان – دانلود
نوع فايل : word (قابل ويرايش) تعداد صفحات : 12

توضیحات

موضوع :

تحقيق آماده درس تفسير موضوعي قرآن کريم
جبر و اختيار از ديدگاه قرآن و كلام اسلامى (قسمت نخست)

فايل word قابل ويرايش

چکیده: بررسى نظام مسئله جبر و اختيار كه بخش انسانى قضا و قدر است، به ويژه از جنبه قرآنى و روايى آن، ضمن نياز به مبادى تصورى موضوع در اصل متوجه مبادى تصديقى آن مى‏باشد.
مستندات نظريه‏هاى جبرى صفات خداوند مانند علم ازلى، خالقيت مطلقه، مشيت عام است.
تقرير قرآنى و كلامى اين آرا، و دلايل آنها و نشان دادن نقطه ضعف‏هاى دلايل ايشان همراه با تذكر به توالى و همگونى نتايج اين نوع تقريرهاى ناصواب، و نيز پيش فرض‏هايى كه دست مايه برداشت‏هاى ناصواب و آيات قرآنى و صفات الهى شده‏اند، در اين نوشتار مورد بررسى قرار گرفته است.

كليد واژه‏ها: كليد واژه‏ها: قضا و قدر، جبر، اختيار، اشاعره، عليّت، علم ازلى، مشيت عام.
خاستگاه مسئله
اختلاف‏ها و نزاع‏ها پيرامون اصول نظريات دينى كه در تاريخ انديشه الهى و بشرى به ثبت رسيده است گواه اين حقيقت انكارناپذير است كه معيار اصيل و بنيادين فهم دين و معارف پايه آن در حوزه‏هاى گوناگون، روش‏مندى و نيز استوارى آراء دينى و فلسفى بر يك سلسله مبانى، اصول موضوعه و پيش فرض‏هايى است كه مستدل، قاعده‏مند و به شيوه‏اى مرتب، به بحث گذاشته شده و به اثبات رسيده باشد.
روش‏مندى به اين معنا كه يك نظريه با رعايت متد علمى جامع‏نگر، اجزاء مسئله را شناسايى نموده و وحدت اجزاء و محور آن را حفظ كند، كارآيى روش برهانى و عقلى با روش نقلى و نسبت آن دو را به مداقه بگذارد و از اصل ارجاع و ترتب پيروى نموده و موارد نقص و كمال و قوت و ضعف اين معيارها را نشان دهد.

تعداد صفحات : ۱۲ صفحه

نوع فايل : word (قابل ويرايش )

کلمات کليدي : تحقيق درس تفسير موضوعي قرآن کريم,تحقيق آماده درس تفسير موضوعي قرآن کريم,تحقيق براي درس تفسير موضوعي قرآن کريم,دانلود تحقيق درس تفسير موضوعي قرآن کريم,دانلود تحقيق درس تفسير موضوعي قرآن کريم بصورت word,دانلود تحقيق درس تفسير موضوعي قرآن کريم بصورت ورد,دانلود تحقيق تفسير قرآن کريم,تحقيق آماده درس تفسير قرآن کريم,دانلود تحقيق آماده درس تفسير قرآن کريم,تحقيق آماده درس تفسير موضوعي قرآن کريم – جبر و اختيار از ديدگاه قرآن و كلام اسلامى (قسمت نخست)


برچسب: , , , , , , دسته: , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *