تحقيق آماده درس انسان در اسلام – فلسفه خلقت در اسلام (۲)

7,500 تومان – دانلود
نوع فايل : word (قابل ويرايش ) تعداد صفحات : 18

توضیحات

موضوع :

تحقيق آماده درس انسان در اسلام
فلسفه خلقت در اسلام (۲)

فايل word قابل ويرايش

هدف انسان از زندگی چیست؟
تا اینجا معلوم شد که خداوند برای به دست آوردن کمال،عالم را نیافرید بلکه کمال ذاتی‏ او اقتضا داشت که عالم را بیافرید.
حال باید بگوییم که گاهی سخن از هدف خلقت،غایت و هدف فاعل نیست بلکه هدف‏ فعل است.
غایب فعل این است که هر کاری را در نظر بگیریم،این کار به سوی هرفی است و به سوی‏ کمالی است،و برای ان کمال آفریده شده است و این فعل برای رسیدن به آن کمال آفریده شده‏ است،نه اینکه فاعل،این کار را کرده است که خودش به کمال برسد،بلکه برای اینکه فعل به‏ کمال خود برسد،به این معنا که خود کاد رو به تکامل است.
اگر ما خلقت را چنین بدانیم که هر فعلی از آغاز وجودش به سوی کمال در حرکت است، در این صورت خلقت هدف دارد.و همین‏طور هم هست؛یعنی اساسا هرچیز که موجود می‏شود،کمال منتزعی دارد که برای رسیدن به آن کمال منتزع خلق شده است،و به‏طور کلی ناموس این عالم چنین است که هرچیزی وجودش از نقص شروع می‏شود و مسیرش،مسیر کمال است برای انکه به کمال لایق خود و کمالی که امکان رسیدن به آنرا دارد،برسد.
همان‏طور که می‏بینیم و در آیات قرآن و احادیث معصومین(صلوات اللّه علیهم)بیان شده و در کتب فلسفی نیز با دلیل عقلی ثابت شده است،عالم همیشه در حرکت است و اجزاء عالم ماده‏ همیشه باقی نیستند،اگرچه عالم ماده بر وجه کلی به دلیل دوام فیض باقی است.
پس این نکته نیز روشن است که عالم خلقت در حرکت است و در هر حرکتی شش چیز است:
۱-مبداء.
۲-مقصد.
۳-محرّک(چیزی که حرکت را بوجود آورده است.)
۴-متحرک(چیزی که در اثر فعل محرک حرکت می‏کند.)
۵-مسافت بین مبدأ و مقصد
۶-مقدار زمانی که می‏گذرد تا چیزی از مبدأ به مقصد برسد.۷
پس چون مجموعه عالم هستی و آنچه در آن است در حرکت‏اند،پس هرچیزی در عالم،مبدأ و مقصدی دارد و مبدأ همه موجودات همانطور که گفته شد خداوند است؛زیرا همه موجودات ظهورات و اسماء الهی‏اند،و از فیض او از عدم به وجود آمده‏اند.اما مقصد و هدف انسان چیست؟به عبارت دیگر انسان در زندگی چه هدفی راباید جویا باشد و مقصد او چیست؟
تربیت نظام ملک از فلکیات و عنصریات و جوهریات و عرضیات آن،مقدمه وجود انسان‏ کامل است و در حقیقت،انسان عصاره عالم تحقق و غایه القصوای عالمیان است همان‏طور که قبلا گفته شد اقتضای ذاتی خداوند این بود که مظهر داشته باشد و نیز همان‏طور که ذکر شد هیچ کدام از ظهورات(مخلوقات)،مظهر تامی از او نبودند جز آدم؛پس غایه القصوای‏ ظهور،مخلوقات آدم است همان‏طور که این مطلب در حدیث نیز تأیید شده که«
یابن آدم‏ خلقت الاشیاء لاجک و خلقک لاجلی

تعداد صفحات : ۱۸ صفحه

نوع فايل : word (قابل ويرايش )

کلمات کليدي : تحقيق درس انسان در اسلام,تحقيق آماده درس انسان در اسلام,تحقيق براي درس انسان در اسلام,دانلود تحقيق درس انسان در اسلام,دانلود تحقيق درس انسان در اسلام بصورت word,دانلود تحقيق درس انسان در اسلام بصورت ورد,تحقيق آماده درس انسان در اسلام – فلسفه خلقت در اسلام (۲)


برچسب: , , , , , , دسته: , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *