تحقيق آماده درس انسان در اسلام – درآمدي بر (جبر و اختيار) در قرآن كريم

5,000 تومان – دانلود
نوع فايل : word (قابل ويرايش ) تعداد صفحات : 12

توضیحات

موضوع :

تحقيق آماده درس انسان در اسلام
درآمدي بر (جبر و اختيار) در قرآن كريم

فايل word قابل ويرايش

اشاره
بحث “جبر و اختيار” از مباحث بسيار عميق و دقيقي است كه از ديرباز ذهن و زبان و قلب و روان انسان‌ها و به ويژه خِردورزان را به خود مشغول ساخته است. اين مبحث در ميان گروه هاي مسلمانان نيز داراي جايگاه پراهميتي است. هر يك از اين گروه ها براي اثبات عقيده ي خود به آياتي از قرآن كريم تمسك جسته اند و ظاهر آن را مويد نظريه ي خويش گرفته اند. در ميان پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام از افراط و تفريط مصون مانده, به پيروي از امامان خود بر نظريه ي (امر بين الامرين) پاي فشرده اند.
نويسنده ي محترم ضمن بررسي آيات و روايات و رد نظريه ي جبري مسلكان, بر آن است كه آيات وحي از ديدگاهي بس فراتر از ديدگاه فلسفه و متكلمان, به اين موضوع نگريسته است. همچنين كسي جز معصومان عليهم السلام به ژرفاي اين ديدگاه و حياتي راه نيافته است تا جايي كه برخي از متكلمان مسلمان نيز كه بدون اتكا بر اهل بيت عليه السلام در اين راه گام گذاشته اند. از لغزش مصون نمانده اند.
۱ـ مقدمه
نظريه ي “اختيار انسان” به عنوان يك انديشه ي انساني را نمي توان به يك مبدأ تاريخي خاصي نسبت داد, چرا كه اختيار امري است وجداني كه از نهاد انسان سرچشمه گرفته است؛ از روزي كه انسان در روي زمين به صورت يك موجود صاحب خرد پا به عرصه ي هستي نهاده, پيوسته وجدان و فطرت او نداي اختيار سرداده است.
خردمندان جهان كه براي زندگي فردي و اجتماعي انسان, اصولي را عرضه كرده اند, طرفدار اصل اختيار بوده اند؛ زيرا بدون پذيرفتن اصل اختيار, هدف نهايي شرايع آسماني كه تربيت و تهذيب نفوس انسان ها است, لغو خواهد بود و قانون گذاري و كيفر و پاداش بيهوده مي نمايد.

تعداد صفحات : ۱۲ صفحه

نوع فايل : word (قابل ويرايش )

کلمات کليدي : تحقيق درس انسان در اسلام,تحقيق آماده درس انسان در اسلام,تحقيق براي درس انسان در اسلام,دانلود تحقيق درس انسان در اسلام,دانلود تحقيق درس انسان در اسلام بصورت word,دانلود تحقيق درس انسان در اسلام بصورت ورد,تحقيق آماده درس انسان در اسلام – درآمدي بر (جبر و اختيار) در قرآن كريم


برچسب: , , , , , , دسته: , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *