تحقيق آماده درس انديشه اسلامي ۲ – آیا اعتقاد دینى معقول است؟

تحقيق آماده درس انديشه اسلامي 2 - ویژگی های پیامبر وحدت
5,000 تومان – دانلود
نوع فايل : word (قابل ويرايش) تعداد صفحات : 12

توضیحات

موضوع :

تحقيق آماده درس انديشه اسلامي ۲
آیا اعتقاد دینى معقول است؟

فايل word قابل ويرايش

براى پرداختن به این سؤال، اولین کار من طبعاً این است که آن را تفسیر کنم.
نخست آن که لزومى ندارد فرض کنیم که همه اعتقادات دینى یا معقول هستند یا نامعقول. بیایید سؤال را این گونه فهم کنیم: (آیا برخى از اعتقادات دینى معقول هستند؟) یا (آیا اعتقادات دینى مى توانند معقول باشند؟)
وقتى سؤال را این گونه محدود مى کنیم، باید نسبت به این وسوسه هشیار باشیم که با کم کردن امیدمان، به پیروزى کم بهایى نایل مى شویم. اگر ما مطالبى نظیر (نیروهایى در جهان وجود دارند که اعمال نیک انجام مى دهند) یا (مردم گاهى تجربه هاى معنوى دارند) را اعتقاد دینى حساب کنیم، پس کاملاً مسلّم و غیرقابل مناقشه خواهد بود که برخى از اعتقادات دینى معقول باشند. براى پرهیز از این که مسئله را چنین بى اهمیت تلقى کنیم، من در اینجا بر اعتقادات دینى معمولى یک فرد مسیحى میانه روِ روشن فکرِ معاصر که نسبت به تعهدات مسیحیت و داشتن یک زندگى مسیحى جدیّت دارد، متمرکز مى شوم؛ کسى که با سنت مسیحى احساس وابستگى دارد و فکر مى کند که اعتقادات مسیحى خودش، دست کم بخشى از آن، درباره منبع متعالى تمام وجود است و بر این باور است که این اعتقادات صدق عینى دارند. خلاصه آن که، من بر اعتقادات خودم متمرکز مى شوم و اطمینان دارم که این اعتقادات منحصر به فرد نیست.
غالباً فرض مى کنند که اگر اعتقادات دینى معقول هستند، پس باید دلایل کافى براى چنین اعتقاداتى وجود داشته باشد. با این که این دلایل خود دینى نیستند، به گونه اى هستند که به نظر همه عقلا، چه مذهبى و چه غیر مذهبى، قانع کننده به نظر مى رسند. البته همه افراد متوجه مى شوند که تجربه دینى نقش روان شناختى محورى اى در زندگى دینى دارد، ولى معمولاً فکر مى کنند که این موضوع به این که، آیا اعتقاداتى که در آن زندگى نقش دارند معقول هستند، ربطى ندارد. در این مقاله من رویّه و خط مشى مخالفى نسبت به این قضیه در پیش گرفته ام. من این امکان را که تجربه دینى پایه و اساس اعتقاد دینى است، به همان نحوى که تجربه حسى مبناى اعتقاد ما در جهان فیزیکى است، بررسى خواهم کرد. در هر دو مورد، فرض مى کنم که ما اعتقادات خاصى را درباره موضوع (خدا یا محیط فیزیکى) براساس تجربه مى سازیم. هریک از این اعتقادات، آن چیزى را که ما فکر مى کنیم از آن تجربه داشته ایم بیان مى کنند و بقیه ساختار اعتقاد ما براساس آن ساخته مى شود. درباره چگونگى این جریان، دیدگاههاى

تعداد صفحات : ۱۲ صفحه

نوع فايل : word (قابل ويرايش )

کلمات کليدي : تحقيق درس انديشه اسلامي ۲,تحقيق آماده درس انديشه اسلامي ۲,تحقيق براي درس انديشه اسلامي ۲,دانلود تحقيق درس انديشه اسلامي ۲,دانلود تحقيق درس انديشه اسلامي ۲ بصورت word,دانلود تحقيق درس انديشه اسلامي ۲ بصورت ورد,دانلود تحقيق درس انديشه اسلامي,تحقيق آماده درس انديشه اسلامي ۲ – آیا اعتقاد دینى معقول است؟


برچسب: , , , , , , , دسته: , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *